Kloklippningsdag igen.

Då var det kloklippnings dag igen. Den här gången tog det över en timme innan alla var klippta. Är det full bus så går det inte att bara haffa dem och klippa.  När de börjar bli trötta och lägger sig runt mig. Jag sitter på golvet  och lägger dem mellan mina ben på rygg och så blir det kliande under magen och så till sist somnar de. Då är det bar att klippa.
Men det är helt otroligt hur klorna växer. Det är jätte viktigt att man beslutar sig för att klippa en gång i veckan, ha en kloklippardag i veckan t.ex. varje söndag. Man tar bara en mini bit från början, så man själv får rutin på det. Då är det ingen risk för att det blir problem längre fram. De ljusa klorna är ju lättare att klippa när man kan se pulpan igenom. De mörka får man helt enkelt lära sig hur den ser ut och var man kan bedöma att pulpan ligger.
Om olyckan är framme så kom ihåg att ALDRIG göra affär av det. Inte tyck synd om utan det är bara att gå vidare och klippa på. För visar du att du tycker det är otäckt att det hände så tycker även valpen det. ALLA sin har hund har någon gång klippt för långt in. Jag tycker inte det är roligt om det händer, jag tycker att det är lika otäckt som alla andra. Men försöker verkligen att inte visa det.
Det viktiga är att man tar det lugnt och att man låter det ta tid. För varken ni eller valpen kommer undan från detta, det är ett återkommande behov i resten av hundens liv.




 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0