Epilepsi!

Livet bär med sig både gläde och sorg. Allt går hand i hand.

Tyvärr så har det hänt något mycket tråkigt. En av valparna i min första valpkull har drabbats vad vi tror av epilepsi. Dessa valpar är i dag 3 år.

Hon har bara fått ett anfall hittills och den var liten, men det är ett observandum. Det har inte gjorts någon hjärnröntgen på henne, skulle det vara någon tumör istället så kommer det att visa sig. Men det har tagits alla tänkbara prover på henne, för att utesluta andra sjukdomar och allt var negativt. Nu det sista var Borrelia och även det negativt.

Pappan till kullen har fått vad vi tror epilepsi, innan Pablo fick sin sjukdom fick hans bror Amo två anfall.

Jag går ut med detta för att jag tycker aveln är så viktig. Vi ansvarar för att få så friska och sunda valpar som det bara går och att rasen håller sig frisk.
Epilepsi är inget stort problem i rasen, men det är viktigt att vi inte avlar på dem som ligger i riskzon, för att inte sprida sjukdomen vidare.
Jag tycker verkligen synd om både Ayecha och Jenny och önskar för deras skull att detta var det ena anfallet hon får, dessutom hoppas jag också att alla andra i kullen håller sig friska.

Du som läser detta och vet om någon annan perro som drabbats,  vore jag tacksam tog kontakt med mig och berättade. 

 


Kommentarer
Postat av: Jenny Linderoth

Du är strong och du är ett föredömme för andra uppfödare genom att gå ut med detta på din hemsida helt öppet! Det är självklart mycket tråkigt och tungt att vara hundägare och uppfödare ibland, men med öppenhet och att vi faktiskt går ut med de problem som våra hundar får så har vi en stor möjlighet att påverka utvecklingen av rasen i rätt riktning. TACK! Kram Jenny

2009-05-28 @ 14:06:17
URL: http://www.tussberget.se
Postat av: Marita Edin

Så tråkigt! Men som Jenny skriver....det är bra att du går ut med det öppet. Då kan vi uppfödare jobba mot att få fram så bra friska perros som möjligt.

2009-06-01 @ 08:46:34
URL: http://tasseriet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0