Epilepsi igen

Detta fick jag från Jenny i dag på min mail.
Det är otroligt sorgligt att läsa och mitt hjärta gråter för Jennys och Ayechas skull.

"Tänkte bara berätta att Ayesha haft ett nytt anfall. Det hände inatt och jag vaknade av att hon i panik försökte springa men inte kunde stå på bakbenen. Fortsatte i ca 10 min innan hon fick lite mer skakningar i hela kroppen och så klingade det succesivt av, allt som allt ca 30 min. Nu i morse mådde hon helt bra och var som vanligt. Efter att nu sett det själv och det hänt två gånger, är jag ganska övertygad om att det är epilepsi hon har".

Alla som tvivilat på att det är Epilepsi kan nog nu börja tänka i andra banor. Avkommorna efter Pablo bör inte gå i avel. Vi måste försöka stoppa det innan det blir ett riktigt problem i rasen.
Jag är glad att jag tagit beslutet att inte använda Chica trotts att hon är jätte fin championtik och frisk för övrigt i min avel.

Jenny och Aycha hoppas ni kan ha det bra tillsammans och få många härliga hundår trotts sjukdomen. Som tur finns det ju medisin och många hundar med sjukdomen kan leva hela livet med detta, jag vet hundar som blivit 13-14 år trotts att ha haft detta från tidig ålder.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Jätte bra att du skriver ut det..kramar o vi hörs på em igen! Anneli o Pablo

2009-10-13 @ 11:07:06
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Anna Nygårds

Vad tråkigt med epilepsin. Strongt att gå ut öppet med det . Ett måste om man vill hålla rasen frisk. Heja Tuula!!

Finns det ngr Pablovalpar som gått i avel?

/ Anna & Rolex

2009-10-13 @ 13:54:16
Postat av: Anonym

Tack Anna, ja detta är jätte jobbigt, för både hund och hundägare, det är viktigt att vi försöker få bort detta ur rasen.



Alla valpar som föds i Sverige finns på Skk's hund data.

mvh Tuula

2009-10-13 @ 18:53:16
Postat av: Anneli Vestlund

Åh vad tråkigt!!!! Men en stor eloge till dig Tuula du är en uppfödare som verkligen jobbar för vår ras bästa. Hoppas nu på rätt medicin och att vovve och familj får många bra år tillsammans trots allt!



Kram Anneli

2009-10-13 @ 21:26:15
URL: http://www.lindekrull.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0